WASPADA...! Terhadap Jajanan Anak-Anak Kita, "APOLLO" Terbukti Mengandung Babi, Bagi yang Muslim Jangan Konsumsi Lagi!

WASPADA...! Terhadap Jajanan Anak-Anak Kita, "APOLLO" Terbukti Mengandung Babi, Bagi yang Muslim Jangan Konsumsi Lagi!

Sebagian besar masyarakat kita pastilah tidak asing lagi dengan jajanan ini. Jajanan yang ber-merk "Apollo" ini beredar luas di masyarakat dengan berbagai varian, seperti layer cake, choco stick, dan lainnya. Tak sedikit dari kita bahkan menjadikannya cemilan/ snack langganan buat dikonsumsi keluarga, khususnya untuk anak-anak di rumah.

Namun ternyata, kini beredar kabar dan sudah dibuktikan kebenarannya, bahwa jajanan ber-merk "Apollo" ini terdapat kandungan Babi-nya, yang jelas dilarang oleh agama, khususnya bagi ummat muslim. Seperti yang kami sadur dari akun media sosial facebook milik Ridhwan Habibullah, berikut ini :

 Makanan Keluaran Apollo HARAM dimakan!





Terhadap seluruhnya pengguna2 Muslim, Aku mau menasihati kamu seluruhnya agar berakhir membeli seluruh keluaran Apollo Food Industries terutamanya ibubapa yg senantiasa membeli makanan seumpama layer cake, choco stick dan seterusnya yg senantiasa ke luar iklan di Televisi . Kejadian ini berlaku pada aku sendiri. Aku senantiasa pun membeli apollo layer cake dlm kuantiti yang tidak sedikit untukanak2 aku juga sebagai makanan ringan. Anak2 serta senantiasa mendapat produk Apollo tiap-tiap kali ada majlis harijadi disekolah (goodie bag yang disediakan oleh parents pada birthday girl/boy tersebut). 

Sewaktu ini aku ingatkan produk Apollo ni HALAL lantaran ke luar kat Televisi..jika tidak halal, takkan Televisi boleh lepas ye tidak?Nak jadikan narasi, sebuah hri, aku membeli APOLLO CHOCOLATE LAYER CAKE yang plastik pembungkusnya berwarna kuning. 

Anak2 pernah makan sorangsatu.Entahlah, telah jadi perilaku aku, senang membaca ingredient yang terterapada pembungkus makanan, hatta ubat gigi, syampoo & sebagainya, aku serta senang membaca. Barangkali aku membawa langkah berjaga2 agaknya.Tetiba aku terpana kalau apa yang aku takuti hasilnya berlangsung terhadap aku dan keluarga sendiri... APOLLO layer cake yang aku beli mengandungi Emulsifier 471, yang kita telah maklum, mengandungi unsur babi.. 

Astaghfirullah...Astaghfirullah. .. Astaghfirullah. . tidak sedikit kali aku beristighfar, kerana anak2 aku telah memakan cake tersebut.Aku tetap memberitahu mereka agar jgn lagi memakan APOLLO... APOLLO HARAM dikonsumsi! 

Aku harap kawan2 sume tolong sebarkan pada jiran2, kawan2 seagama biar memesan pada anak2 kita, jgn lagi memakan produk apollo ini..Bukan saja Apollo Chocolate layer cake, namun kita pantas BANNED seluruhnya produk keluaran APOLLO kerana seluruhnya productnya dikilangkan dikilang yang sama, mesin yang sama, bercampur yang halal & haram... 

Yg untuk aku paling sedih, Ada logo HALAL kepada plastik pembungkus APOLLO tersebut...Marilah kita sama2 membenteras penipuan ini & mudah-mudahan Allah ampunkan dosa2 kita yang sudah termakan benda haram ni... 

Emulsifiers yang HARAM : 120,141,160( A), 161,252,300, 301,422,430, 431,434,435, 436,441,470, 471,472(AE),473~477, 481~483,491, 494,542,570, 631,635,920 beur dan RENNET... 

Kod Babi Kepada Makanan - Utama Utk Umat Islam 
Oleh Dr. Meter. Anjad Khan 

Salah satu orang rakan aku bernama Syeikh Sahib bekerja juga sebagai pegawaidi Tubuh Pengawasan Ubat dan Makanan (POM) di Pegal, Perancis. Tugasnyaadalah mencatat seluruhnya mereka barang, makanan & ubat-ubatan.Product apa juga yg dapat disajikan satu buah perusahaan ke pasaran,bahan-bahan product tersebut mesti lebih-lebih dulu mendapat izin dari Tubuh pengawas Ubat & Makanan Perancis & Syeikh Sahib bekerja di Badantersebut bahagian QC , oleh maka dari itu ia mengetahui pelbagai kategori bahan makanan yg dijual.Tidak Sedikit daripada bahan-bahan tersebut dituliskan bersama istilah ilmiah tapi ada pun sekian banyak yg dituliskan dalam wujud matematik SepertiE-904, E-141. 

Awalnya, waktu Syeikh Sahib menemukan wujud matematik tersebut, ia mau tahu & seterusnya menanyakan kod matematik tersebut pada seseorang Perancis yg mempunyai hak dalam bagian itu & orang tersebut menjawab " KERJAKAN SAJA TUGASMU, &
Janganlah BANYAKTANYA. Jawaban tersebut memunculkan kecurigaan utk Syeikh Sahib & ia seterusnya mula mencari tahu kod matematik tersebut dalam dokumen yg ada. 

Nyata-nyatanya apa yg beliau dapatkan lumayan memeranjatkan kaum Muslimin di dunia.Nyaris di semua negeri barat termasuk juga Eropah, pilihan penting buat daging yakni daging babi. Penternakan babi amat sangat tidak sedikit dinegara-negara tersebut. Di Perancis sendiri jumlah penternak babimencapai lebih dari 42.000.Jumlah kandungan lemak dalam badan babi amat tinggi dibandingkandengan haiwan yang lain. Tapi orang Eropah & Amerika berupaya menghindari lemak-lemak tersebut.Setelah Itu yg jadi pertanyaan sekarang ini; di manakah lemak-lemak babi tersebut ? Jawapannya ialah : Babi-babi tersebut dipotong di ruang perniagaan (dengan cara) kecil-kecilan dalam pengawasan Tubuh POM & yg memusingkan tubuh babi tersebut ialah utk membuang lemak yg telah dipisahkan dari daging babi. 

Dulu kira-kira 60 th yg dulu,lemak-lemak tersebut dibakar.Setelah Itu mereka berfikir utk memakai lemak-lemak tersebut.Juga Sebagai awal kajian, mereka menciptakan sabun dgn bahan lemak tersebut & nyata-nyatanya itu sukses.Lemak-lemak tersebut diproses dengan cara kimiawi, dikemas sedemikian rupa & dijual. Dalam terhadap itu negara-negara di Eropah memperlakukan aturan yg mengharuskan bahan-bahan dari tiap-tiap product makanan,ubat-ubatan mesti dicantumkan kepada kemasan.Oleh dikarenakan itu bahan yg terbuat dari lemak babi dicantumkan dgn nama Pig Fat (lemak babi) terhadap kemasan product. 

Mereka yg telah tinggal di Eropah selagi 40 th terakhir ini mengetahui hal itu.Tetapi product dgn bahan lemak babi tersebut dilarang masuk kenegara-negara Islam kepada diwaktu itu maka memunculkan defisit perdagangan bagi negeri pengeksport. 

Menoleh ke musim dulu, jikalau kamu hubungkan bersama Asia Tenggara, kamu bisa jadi tahu berkenaan elemen yg memunculkan perang saudara. Terhadap dikala itu, peluru senapang dibuat di Eropah & diangkut ke belahan benua lewat jalur laut. Perjalanannya memakan diwaktu berbulan-bulan sampai mencapai lokasi maksud maka bubuk mesin yg ada didalamnya mengalami kerosakan lantaran terkena air laut.Selanjutnya mereka punyai konsep buat melapisi peluru tersebut bersama lemak babi. Lapisan lemak tersebut mesti digigit bersama gigi apalagi dulu sebelum difungsikan. Waktu informasi menyangkut pelapisan tersebut menyebar & hingga ke telinga tentera yg rata rata Muslim & sekian banyak Vegetarian (orang yg tak makan daging), sehingga tentera - tentera tersebut menolak berperang maka mengakibatkan perang saudara (civil war ). 

Negara-negara Eropah mengakui fakta tersebut & setelah itu menukar penulisan lemak babi dalam kemasan dgn menuliskan lemak haiwan. Seluruhnya orang yg tinggal di Eropah sejak th 1970 -an mengetahuinya. Kala perusahaan pembuat ditanya oleh pihak berwajb dari negeri Islam berkaitan lemak haiwan tersebut, sehingga jawapannya bahawa lemak tersebut merupakan lemak sapi(lembu) dan domba, meskipun begitu lemak-lemak tersebut haram bagi Muslim kerana penyembelihan haiwan ternak tersebut tak mengikuti syariat Islam. Oleh lantaran itu product bersama label baru tersebut dilarang masuk ke negara-negara Islam.Juga Sebagai akibatnya,pebisnis product menghadapi masalah kewangan yg amat serius kerana 75% bayaran mereka diperoleh dgn jual produknya ke negeri Islam, dimana keuntungan penjualan ke negeri Islam boleh mencapai jutaan dollar. Hasilnya mereka memutuskan buat menciptakan kodifikasi bahasa yg cuma ketahuan oleh Tubuh POM sementara orang awam tak mengetahuinya. Kod tersebut diawalkan dgn kod E-CODES. 

E-INGREDIENTS ini terdapat terhadap tidak sedikit product perusahaan multinasional termasuk juga pasta gigi, sejenis permen karet, coklat, gula-gula, biskut, makanan dalam tin,buah-buahan dalam tin & sekian banyak multi vitamin & masihlah tidak sedikit lagi kategori product makanan dan ubat-ubatan yang lain. Semenjak product - product tersebut di atas tidak sedikit dimakan [penggunaan banyak-barang(spt hasil pertanian, perusahaan,dll)] oleh negara-negara Muslim, kita yang merupakan warga Muslim tak tidak hanya sedang menghadapi masalah penyakit penduduk merupakan hilangnya rasa malu,kekerasan & sex bebas. Oleh itu, aku mohon terhadap seluruh umat Islam buat mengecek lebih-lebih dulu bahan-bahan product yg dapat kita mengonsumsi & menyesuaikannya bersama list kod E-CODES berikut ini. Bila ditemukan kod-kod berikut ini dalam kemasan product yg bakal kita beli, sehingga hendaknya akan dihindari dikarenakan product dgn kod-kod tersebut di bawah ini mengandung lemak babi. 

E100, E110, E120, E 140, E141, E153, E210, E213, E214, E216, E234,E252,E270, E280, E325,E326, E327, E334, E335, E336, E337, E422, E430,E431, E432, E433,E434, E435, E436, E440,E470, E471, E472, E473, E474,E475,E476, E477, E478, E481, E482, E483,E491, E492, E493,E494, E495, E542,E570, E572, E63 
Merupakan tanggung jawab kita seluruhnya sbg umat Islam utk mengikuti syariat Islam & serta memberitahukan info ini terhadap saudara kita. 

Mudah-mudahan kabar ini berguna.. & tolong di berbagi kan biar penduduk kita, khususnya yg muslim, tak lagi menjadikan jajanan ini juga sebagai salah satu jajanan patut mengkonsumsi, lebih-lebih hingga jadi jajanan ketertarikan keluarga, naudzubillah....

0 KOMENTAR